Sunday, November 18, 2012

Weer thuis

Afgelopen weekend waren Jos en ik lekker een weekend weg. Zuid-Laren was de uiteindelijke plaats van bestemming, al gingen we er met een omweggetje heen. Niet te gehaast, want wij hadden allebei de ontspanning hard nodig.

's Ochtends vroeg zou ik nog college hebben, dus wij waren vroeg uit de veren - tien voor 6 om precies te zijn. Maar toch miste ik mijn trein, waardoor ik, bij een trein later, niet zo veel meer van het college mee zou maken. Dan maar niet, we genoten van nog wat meer koffie, en besloten de bagage in de auto te laden en van start te gaan. Met een omweg via mijn moeder voor wat leuke tijdschriften die ik in het hotel zou kunnen lezen - en nog meer koffie - ging het verder naar het eerste museum in Hattem, het bakkerij-museum. Ontzettend leuk, en ontzettend lekker. Jammer dat ze juist rond lunchtijd de eetgelegenheden die ze hadden gesloten lieten (gelukkig hadden we zelf lunch bij ons) en dat er het een en ander donker en dus niet te zien was, maar toch de moeite waard. En ik heb er een paar erg leuke kaartjes gescoord. In Meppel, ook op de route, gingen we naar het drukkerij-museum. Hier konden we niet te lang blijven, want betaald parkeren, maar ook dat was een leuk museum(pje), duidelijk gerund door soms erg enthousiaste vrijwilligers. We hebben een paar mooie dingen gezien, ons staan vergapen aan dikke boeken, en heel wat kennis over de boekdrukkunst en letters weer opgehaald. Gelukkig hadden we allebei al een liefde voor boeken en letters meegekregen. 's Avonds 'echt' uit eten geweest in het hotel, waarna we op onze hotelkamer met een boekje en tijdschriften in bed kropen.

Zaterdag zijn we rustig opgestart met een uitgebreid ontbijt en meer lezen, en natuurlijk een stuk van de intocht van sinterklaas kijken. Ter plekke besloten we onze schoenen te zetten die avond (waarvoor we later snel nog een paar chocoladeletters gehaald hebben) en we zijn naar het hunebedden-centrum en het grootste hunebed van Nederland geweest. 's Avonds patat gegeten, en weer lekker ontspannen met een boek op bed.

En toen werd het vandaag na een uitgebreid ontbijt weer tijd om uit te checken, maar nog niet einde 'vakantie'. We wilden eigenlijk gisteren naar het gevangenis-museum gaan, maar omdat het hunebedden-centrum vandaag niet open was en zij vandaag juist meer deden met vrijwilligers en rondleidingen en zo, besloten we de boel om te draaien. De paar uur in Veenhuizen waren erg interessant, en ook erg indrukwekkend. Ik merkte toch een opgelucht gevoel toen we er weer vandaan reden, hoewel ik dit museum erg graag een keer wilde bezoeken, eigenlijk al sinds ik 'Het Pauperparadijs' van Susanna Jansen las, en dit natuurlijk het moment was omdat we in de buurt waren. De sfeer van wat er op zo'n plek is gebeurd blijft natuurlijk heel erg hangen, en ik merk wel vaker dat ik daar gevoelig voor ben.

Nu zijn we alweer een paar uur lekker thuis, op de bank. Toch fijn om lekker te kunnen hangen, al werkte dat bed ook prima. En om een lekker smaakje thee te drinken. En zo.

3 comments:

1. Oh heerlijk zo'n weekendje weg! Ik krijg er ook weer acuut zin in. ;-)Interessant hoor al die plekken die jullie hebben bezocht.

ReplyDelete
  2. Het boek " Het Pauperparadijs " heb ik ook en moet
    ik trouwens nog lezen.
    Je hebt in ieder geval een interessant en leuk weekend gehad.
    En wat is het dan fijn thuiskomen,hé.

Groetjes Ans

ReplyDelete
  3. Klinkt als een heel leuk weekend!
    Fijn dat jullie zo genoten hebben, dan kun je weer even vooruit in het "gewone" leven :-)